Internetová poradna i-EKIS / odpověď
28.11.25 / dotaz č. 223974
Dobrý den, dostali jsme dotaci NZÚ light 90.000 Kč. Firma instalovala panely, ale nedodala nový bojler. Vyplatila jsem celou částku a až posléze jsem se dozvěděla, že pokud nebyl dodán bojler, náleží nám dotace pouze 70.000. Teď se s firmou nemůžu domluvit, protože tvrdí, že jsem si špatně přečetla podmínky a oni nic vracet nemusí. Otázkou je, kdo tedy bude vracet 20.000? Navíc od firmy dosud nemám revizní zprávu a doklad o instalaci OZE dodali až po týdenním telefonickém bombardování. Děkuji za odpověď.
Dobrý den, situace, kterou popisujete, není bohužel ojedinělá. Níže uvádím doporučený postup krok za krokem:
1. Kdo vrací rozdíl v dotaci?
Pokud byla dotace 90 000 Kč, ale instalovaný systém nesplňuje podmínky (chybí nový bojler), pak standardní nárok je 70 000 Kč.
Klíčová pravidla NZÚ Light
• Dotaci nevrací dodavatel, ale příjemce dotace (vy).
• Pokud však dodavatel uvedl nepravdivé informace, nedodal slíbené komponenty nebo systém neodpovídá faktuře, může nést odpovědnost za způsobenou škodu.
Z hlediska SFŽP (poskytovatele dotace) jste zodpovědná vy.
Z hlediska občanskoprávního je však odpovědnost pravděpodobně na straně firmy, protože vy jste za nedodaný bojler zaplatila.
2. Okamžitě písemně vyzvat firmu k nápravě
Sepsat výzvu k dodání chybějící části díla, případně k vrácení adekvátní části ceny.
Ve výzvě uvést:
• smlouvu (pokud existuje),
• fakturu a že jste ji uhradila v plné výši,
• že dodavatel nedodal boiler, který měl být součástí řešení,
• že nesplnění podmínek způsobí krácení dotace,
• lhůtu 7–14 dní k nápravě.
Důležité: Vše řešit písemně (e-mailem nebo doporučeným dopisem), nikoliv jen telefonem.
3. Revizní zpráva musí být dodána – je to povinnost dodavatele
Bez revizní zprávy je instalace neplatná z hlediska bezpečnosti a také nesplňuje podmínky dotace.
Pokud ji firma odmítá dodat:
• písemně je k tomu vyzvat,
• upozornit, že bez revize je instalace neúplná a dílo není předáno,
• případně pohrozit reklamací, odstoupením od smlouvy nebo stížností na ČOI.
4. Pokud firma nebude reagovat
Je možné postupovat následovně:
a) Reklamace díla
Podat oficiální reklamaci s požadavkem:
• dodání bojleru nebo
• vrácení poměrné části ceny min. 20 000 Kč.
b) Stížnost na dodavatele
• ČOI – Česká obchodní inspekce
(vhodné u nekalých praktik, nesplnění smlouvy).
c) Mimosoudní řešení sporu
• platforma ADR při ČOI – bezplatné řízení mezi zákazníkem a firmou,
• často pomůže k rychlé dohodě.
d) Soudní vymáhání
Pokud firma dlužnou částku nevrátí, lze ji vymáhat soudně – máte silnou pozici, protože jste zaplatila za službu, která nebyla dodána.
5. Co se týče vrácení části dotace
Pokud SFŽP zjistí nesrovnalosti, vyzve příjemce (vás) k vrácení rozdílu.
Proto je klíčové co nejdříve vyřešit situaci s dodavatelem, aby škoda nakonec nešla za vámi.
Stručná doporučení pro dotyčnou osobu (shrnutí)
1. Okamžitě písemně vyzvat firmu k dodání bojleru nebo vrácení části ceny (20 000 Kč).
2. Požadovat revizní zprávu, je to jejich zákonná povinnost.
3. Pokud nereagují – reklamace, ČOI, ADR, případně právní pomoc.
4. Vůči poskytovateli dotace (NZÚ Light) odpovídá příjemce, ale škodu má nahradit dodavatel, pokud nedodal to, za co jste zaplatila.
1. Kdo vrací rozdíl v dotaci?
Pokud byla dotace 90 000 Kč, ale instalovaný systém nesplňuje podmínky (chybí nový bojler), pak standardní nárok je 70 000 Kč.
Klíčová pravidla NZÚ Light
• Dotaci nevrací dodavatel, ale příjemce dotace (vy).
• Pokud však dodavatel uvedl nepravdivé informace, nedodal slíbené komponenty nebo systém neodpovídá faktuře, může nést odpovědnost za způsobenou škodu.
Z hlediska SFŽP (poskytovatele dotace) jste zodpovědná vy.
Z hlediska občanskoprávního je však odpovědnost pravděpodobně na straně firmy, protože vy jste za nedodaný bojler zaplatila.
2. Okamžitě písemně vyzvat firmu k nápravě
Sepsat výzvu k dodání chybějící části díla, případně k vrácení adekvátní části ceny.
Ve výzvě uvést:
• smlouvu (pokud existuje),
• fakturu a že jste ji uhradila v plné výši,
• že dodavatel nedodal boiler, který měl být součástí řešení,
• že nesplnění podmínek způsobí krácení dotace,
• lhůtu 7–14 dní k nápravě.
Důležité: Vše řešit písemně (e-mailem nebo doporučeným dopisem), nikoliv jen telefonem.
3. Revizní zpráva musí být dodána – je to povinnost dodavatele
Bez revizní zprávy je instalace neplatná z hlediska bezpečnosti a také nesplňuje podmínky dotace.
Pokud ji firma odmítá dodat:
• písemně je k tomu vyzvat,
• upozornit, že bez revize je instalace neúplná a dílo není předáno,
• případně pohrozit reklamací, odstoupením od smlouvy nebo stížností na ČOI.
4. Pokud firma nebude reagovat
Je možné postupovat následovně:
a) Reklamace díla
Podat oficiální reklamaci s požadavkem:
• dodání bojleru nebo
• vrácení poměrné části ceny min. 20 000 Kč.
b) Stížnost na dodavatele
• ČOI – Česká obchodní inspekce
(vhodné u nekalých praktik, nesplnění smlouvy).
c) Mimosoudní řešení sporu
• platforma ADR při ČOI – bezplatné řízení mezi zákazníkem a firmou,
• často pomůže k rychlé dohodě.
d) Soudní vymáhání
Pokud firma dlužnou částku nevrátí, lze ji vymáhat soudně – máte silnou pozici, protože jste zaplatila za službu, která nebyla dodána.
5. Co se týče vrácení části dotace
Pokud SFŽP zjistí nesrovnalosti, vyzve příjemce (vás) k vrácení rozdílu.
Proto je klíčové co nejdříve vyřešit situaci s dodavatelem, aby škoda nakonec nešla za vámi.
Stručná doporučení pro dotyčnou osobu (shrnutí)
1. Okamžitě písemně vyzvat firmu k dodání bojleru nebo vrácení části ceny (20 000 Kč).
2. Požadovat revizní zprávu, je to jejich zákonná povinnost.
3. Pokud nereagují – reklamace, ČOI, ADR, případně právní pomoc.
4. Vůči poskytovateli dotace (NZÚ Light) odpovídá příjemce, ale škodu má nahradit dodavatel, pokud nedodal to, za co jste zaplatila.
Odpovídá: Tomáš Kaleta - M-EKIS Frýdek-Místek Ing. Kaleta tisk
