Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

1.6.25 / dotaz č. 220668
Dobrý den, když mi správcovská firma zaslala mailem roční vyúčtování služeb (teplo, teplá voda atd. v běžném panelovém domě) se zpožděním, tedy až v reakci na mou žádost, v čehož důsledku jsem už po datu pro reklamace uvedeném na vyúčtování , ale chci nedoplatek na tomto vyúčtování reklamovat, dokdy mám právo tak učinit a musí firma přesto mou reklamaci řešit?

Vlastně jsem nyní i po uvedené splatnosti toho fakturovaného nedoplatku. Dokdy mám ze zákona povinnost nedoplatek na ročním vyúčtování uhradit a má vlastně podání reklamace částky odkladný účinek na povinnost ji platit?
Předem děkuji moc za brzkou odpověď.
Dobrý den,

pokud jste roční vyúčtování obdržel až se zpožděním na základě vlastní žádosti, a ne včas ze strany správcovské firmy, není možné vůči Vám uplatňovat lhůtu pro reklamace ani splatnost, která je uvedena na původním dokumentu.

K reklamaci:
Reklamaci máte právo podat ve lhůtě 30 dnů od obdržení vyúčtování, nikoli od jeho formálního data.
Zákon č. 67/2013 Sb. (§ 7 odst. 1) říká, že reklamaci lze uplatnit do 30 dnů od doručení vyúčtování, a to i tehdy, pokud došlo ke zpoždění jeho doručení ze strany poskytovatele služeb.
Správce je tedy povinen Vaši reklamaci přijmout a řešit, pokud jste ji podal do 30 dnů od chvíle, kdy Vám bylo vyúčtování skutečně zasláno.

K úhradě nedoplatku:
Splatnost nedoplatku je sice určena na vyúčtování, ale pokud jste jej neobdržel včas, není reálné požadovat úhradu k původnímu datu.
Zároveň platí, že podaná reklamace nemá podle zákona automaticky odkladný účinek, tj. nedoplatek by měl být uhrazen i během reklamace.
Doporučuji ale:
• písemně požádat správce o odklad úhrady do vyřízení reklamace,
• nebo uhradit nedoplatek „s výhradou“ – tzn. písemně uvést, že částku platíte, ale uplatňujete reklamaci a žádáte případné přepočítání.

Pěkný den přeji