Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

29.5.25 / dotaz č. 220599
Dobrý den, máme dálkové topení, máme na nich indikátory, které podporují dálkový odečet. Výrobce udává životnost min 10 let. Avšak indikátory jsou z ledna 2011, což znamená že jsou již min. 4 roky přes 10 let. Mohu reklamovat vyúčtování, kde část v SVJ se bere právě podle indikátoru? Že funguje baterie nemusí znamenat že po životnosti, záruce měří správně. Mám nárok a dle jakého zákona reklamovat? Kdyby to nebylo možné kvůli tomu, že jde baterie i po záruce, což nemusí znamenat, že jdou správně tak by klidně mohli jít 20 let a stále se podle nich mohlo dělat část vyúčtování? Já ho reklamuji na základě toho, že jsem zjistil, že jsou již po záruce a od ledna 2011 vše používají stále i v květnu 2025 a firma, co nám dělá účtování, tvrdí že i 25 let mohou být staré, pokud se rozsvítí displej, což dle nich znamená, že i po záruce přístroj funguje správně a nemohu reklamovat. Děkuji za rychlou odpověď
Dobrý den,

v případě indikátorů vytápění (na rozdíl od některých měřičů tepla nebo vodoměrů) česká legislativa přímo nestanovuje pevně danou maximální dobu jejich používání, avšak určité požadavky na přesnost a spolehlivost existují. Blíže:

1. Vodoměry a měřiče tepla podléhají pravidelnému metrologickému ověřování podle zákona č. 505/1990 Sb. o metrologii, indikátory (poměrové měřiče na radiátorech) však nejsou v současné době považovány za stanovená měřidla, což znamená, že není dána povinnost pravidelného ověřování nebo kalibrace a žádný zákon nestanovuje přesnou maximální dobu jejich používání.

2. I když zákon neukládá výměnu po určité době, výrobce zařízení garantuje přesnost měření pouze po stanovenou dobu (např. 10 let). Po této době může docházet k odchylkám v měření a používání může být sporné, pokud dojde ke konfliktu kvůli rozúčtování nákladů, což je Váš případ.

3. Vyhláška č. 269/2015 Sb. o rozúčtování nákladů na vytápění sice neurčuje konkrétní životnost indikátorů, ale stanovuje, že rozúčtování má být založeno na spolehlivém způsobu měření spotřeby tepla. Pokud tedy zařízení překročilo svou životnost a není zaručena jejich správná funkce, máte právo požadovat přezkoumání správnosti rozúčtování.

Vzhledem k tomu, že vyúčtování vytápění je založené na údajích z technicky zastaralých nebo neověřených měřidel, u kterých byla překročena výrobcem garantovaná živostnost a není doloženo, že by byly v mezidobí ověřeny, doporučuji, abyste se obrátil na správce domu nebo SVJ a požadoval přezkoumání spravedlnosti rozúčtování dle:
• Vyhlášky č. 269/2015 Sb. (o rozúčtování nákladů na vytápění)
• Občanského zákoníku (§ 2193 a násl.) – námitka proti vadnému plnění (nepřesné vyúčtování)
• případně také na Energetický regulační úřad (ERÚ), který řeší spory v oblasti rozúčtování

kdy máte právo požadovat:
• prověření funkčnosti a aktuálnosti použitých indikátorů,
• doložení jejich technického stavu, popř. výměny,
• přezkoumání spravedlnosti rozúčtování nákladů,
• případnou úpravu vyúčtování, pokud nebude možné spolehlivě doložit správnost měření.

Když to shrnu, tak indikátory měření mohou být používány i po jejich garantované životnost, výrobce však uvádí, že po jejím překročení nemusí být zajištěna správnost měření a Vy máte právo reklamovat a žádat doložení funkčnosti. Pochopitelně pouhé svícení displeje není důkazem, že zařízení měří přesně.

Přeji pěkný den