Internetová poradna i-EKIS / odpověď
20.5.25 / dotaz č. 220392
Dobrý den,
již jsem vznesl dotaz i na našeho správce, ale chtěl bych i náhled někoho nezávislého.
Jsme společenství vlastníků a jde o panelák a vchod s 25 byty, nastala u nás následující situace:
1. Studená voda pro teplou na patě vchodu je o 64,22m3 vyšší(1223,79 m3), proti hodnotám z vodoměrů v bytech (1159,57m3) (rok 2020-2022 byly tyto hodnoty shodné, minulý rok tam byl už rozdíl 40m3)
2. Teplá voda ohřev částka 943,77 Kč/GJ je o cca 100,-Kč/GJ vyšší než udává Plzeňská teplárenská - nemůže to způsobovat ohřev 64,22m3 studené vody navíc......? nebo proč je tato částka o tolik vyšší?
V případě, že je někde tento rozdíl, tak by se podle mne mělo vzít z fondu oprav náklad na ohřev těch 64,22m3 i ten rozdíl studené vody pro teplou a podle měřidel a podle podlahové plochy účtovat hodnoty bez těch rozdílů......
Děkuji za Vaši zprávu, případně mohu poslat foto vyúčtování.
Dubina
již jsem vznesl dotaz i na našeho správce, ale chtěl bych i náhled někoho nezávislého.
Jsme společenství vlastníků a jde o panelák a vchod s 25 byty, nastala u nás následující situace:
1. Studená voda pro teplou na patě vchodu je o 64,22m3 vyšší(1223,79 m3), proti hodnotám z vodoměrů v bytech (1159,57m3) (rok 2020-2022 byly tyto hodnoty shodné, minulý rok tam byl už rozdíl 40m3)
2. Teplá voda ohřev částka 943,77 Kč/GJ je o cca 100,-Kč/GJ vyšší než udává Plzeňská teplárenská - nemůže to způsobovat ohřev 64,22m3 studené vody navíc......? nebo proč je tato částka o tolik vyšší?
V případě, že je někde tento rozdíl, tak by se podle mne mělo vzít z fondu oprav náklad na ohřev těch 64,22m3 i ten rozdíl studené vody pro teplou a podle měřidel a podle podlahové plochy účtovat hodnoty bez těch rozdílů......
Děkuji za Vaši zprávu, případně mohu poslat foto vyúčtování.
Dubina
Dobrý den,
je třeba uvést, že nikdy není součet naměřeného množství vody na podružných vodoměrech shodný s naměřeným množstvím vody na patním (fakturačním) vodoměru.
Vliv na rozdíl mezi naměřenou hodnotou na patním vodoměru a součtem naměřených hodnot na bytových vodoměrech mají
• individuální chyby jednotlivých vodoměrů
• bytové vodoměry nemusí indikovat minimální odběry způsobené netěsností armatur (např ukapávání ventilů, protékání splachovacích nádrží apod.)
• časový rozdíl mezi odečtem patního vodoměru a odečty bytových vodoměrů
• úniky v domovním rozvodu (vypouštění vody při opravách, odkalování potrubí a zásobníků teplé vody, zkoušení požárního vodovodu apod.)
• nelegální odběr vody z domovního rozvodu vody
• nesprávná montáž některých bytových vodoměrů.
• možné proměřování vodárenského fakturační vodoměru
Důležité zmínit to, že rozdíl mezi součtem náměrů bytových vodoměrů a údajem patního vodoměru není žádnou technickou nebo právní normou limitován. Neměl by však být nepřiměřeně velký. Za přijatelnou hranici uvedeného rozdílu je možno považovat hodnotu do 15 % až 20 %.
Základní princip rozúčtování
Hodnota nákladů na poskytování teplé vody příjemce služeb se stanovuje následovně:
• Podlahová plocha bytu × cena za m2 = Náklady za základní složku na ohřev TV v Kč
• Spotřeba bytového vodoměru TV × cena za m3 (ohřev) = Náklady za spotřební složku na ohřev TV v Kč
• Spotřeba bytového vodoměru TV × cena za m3 (SV pro TV) = Náklady za SV pro TV v Kč
Základní složka na ohřev TV + Spotřební složka na ohřev TV + Náklady na SV pro TV = celkové náklady na poskytování teplé vody v Kč
* náklady na SV pro TV - metodicky není možné přesouvat náklady na SV do fondu oprav, ten bude řešit náklady spojené se zjištěním a případnou nápravou stavu .
Vychází mi z uvedených údajů rozdíl ve výši cca 5,5 % , výše rozdílu opravdu může být na straně nepřesností bytových vodoměrů podle jejich typů.
Legislativní předpisy
Zákon č. 67/2013 Sb. /1/, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty ve znění zákona č. 424/2022 Sb., upravuje rozúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro dům (§ 6), náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod, provoz a čištění komínů, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby (§ 5).
Vyhláška č. 269/2015 Sb. /3/ upravuje, jak již z jejího názvu vyplývá, rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Jmenovaná vyhláška byla naposledy novelizována vyhláškou č. 274/2023 Sb.
Střediska Ekis mohou poskytnout informace obecného charakteru, který tazatele nasměruje na podrobněji zpracované metodiky a postupy, neřeší konkrétní individuální případy.
Odkaz na zpracovaný podpůrný dokument k problematice rozúčtování k zákonu č. 67/2013 Sb., ve znění zákona č. 104/2015 Sb., zákona č. 163/2020 Sb. a ve znění zákona č. 424/2022 Sb. https://mmr.gov.cz/getmedia/2dac03be-1c27-4484-84c6-5e52ef99334b/Prakticka-doporuceni-a-upozorneni-k-zakonu-o-sluzbach.pdf.aspx?ext=.pdf
Hezký den
Renata Straková
je třeba uvést, že nikdy není součet naměřeného množství vody na podružných vodoměrech shodný s naměřeným množstvím vody na patním (fakturačním) vodoměru.
Vliv na rozdíl mezi naměřenou hodnotou na patním vodoměru a součtem naměřených hodnot na bytových vodoměrech mají
• individuální chyby jednotlivých vodoměrů
• bytové vodoměry nemusí indikovat minimální odběry způsobené netěsností armatur (např ukapávání ventilů, protékání splachovacích nádrží apod.)
• časový rozdíl mezi odečtem patního vodoměru a odečty bytových vodoměrů
• úniky v domovním rozvodu (vypouštění vody při opravách, odkalování potrubí a zásobníků teplé vody, zkoušení požárního vodovodu apod.)
• nelegální odběr vody z domovního rozvodu vody
• nesprávná montáž některých bytových vodoměrů.
• možné proměřování vodárenského fakturační vodoměru
Důležité zmínit to, že rozdíl mezi součtem náměrů bytových vodoměrů a údajem patního vodoměru není žádnou technickou nebo právní normou limitován. Neměl by však být nepřiměřeně velký. Za přijatelnou hranici uvedeného rozdílu je možno považovat hodnotu do 15 % až 20 %.
Základní princip rozúčtování
Hodnota nákladů na poskytování teplé vody příjemce služeb se stanovuje následovně:
• Podlahová plocha bytu × cena za m2 = Náklady za základní složku na ohřev TV v Kč
• Spotřeba bytového vodoměru TV × cena za m3 (ohřev) = Náklady za spotřební složku na ohřev TV v Kč
• Spotřeba bytového vodoměru TV × cena za m3 (SV pro TV) = Náklady za SV pro TV v Kč
Základní složka na ohřev TV + Spotřební složka na ohřev TV + Náklady na SV pro TV = celkové náklady na poskytování teplé vody v Kč
* náklady na SV pro TV - metodicky není možné přesouvat náklady na SV do fondu oprav, ten bude řešit náklady spojené se zjištěním a případnou nápravou stavu .
Vychází mi z uvedených údajů rozdíl ve výši cca 5,5 % , výše rozdílu opravdu může být na straně nepřesností bytových vodoměrů podle jejich typů.
Legislativní předpisy
Zákon č. 67/2013 Sb. /1/, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty ve znění zákona č. 424/2022 Sb., upravuje rozúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro dům (§ 6), náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod, provoz a čištění komínů, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby (§ 5).
Vyhláška č. 269/2015 Sb. /3/ upravuje, jak již z jejího názvu vyplývá, rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Jmenovaná vyhláška byla naposledy novelizována vyhláškou č. 274/2023 Sb.
Střediska Ekis mohou poskytnout informace obecného charakteru, který tazatele nasměruje na podrobněji zpracované metodiky a postupy, neřeší konkrétní individuální případy.
Odkaz na zpracovaný podpůrný dokument k problematice rozúčtování k zákonu č. 67/2013 Sb., ve znění zákona č. 104/2015 Sb., zákona č. 163/2020 Sb. a ve znění zákona č. 424/2022 Sb. https://mmr.gov.cz/getmedia/2dac03be-1c27-4484-84c6-5e52ef99334b/Prakticka-doporuceni-a-upozorneni-k-zakonu-o-sluzbach.pdf.aspx?ext=.pdf
Hezký den
Renata Straková